Privacyverklaring
Wij respecteren de privacy van alle gebruikers van deze site en dragen er zorg voor dat de persoonlijke informatie die je ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld.
Privacyverklaring Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB)
Deze verklaring geeft informatie over hoe onze organisatie omgaat met persoonsgegevens die in het kader van de werkzaamheden en dienstverlening worden verwerkt.
Onze contactgegevens
Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB)
Adres: Spui 184
Postcode / Plaats: 2511 BW Den Haag
Telefoon: 070-3307111
E-mailadres: info@knb.nl
E-mailadres fuctionaris voor gegevensbescherming: fg@knb.nl
De KNB
De KNB is de beroepsorganisatie van notarissen en kandidaat-notarissen. Alle notarissen en kandidaat-notarissen in Nederland zijn verplicht lid van de KNB. Notarissen en kandidaat- notarissen werken met persoonsgegevens die volgens de wet geheim moeten blijven. Als vertegenwoordiger van deze beroepsgroep vindt de KNB het belangrijk dat de KNB en haar leden zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens.
De taken van de KNB zijn geregeld in de Wet op het notarisambt. Bij de uitvoering van haar taken verwerkt de KNB persoonsgegevens van haar leden, aangeslotenen en derden.
Het KNB-bureau verwerkt ook gegevens van leden van de KNB en hun cliënten in het kader van de diensten die de KNB aan haar leden verleent en de afhandeling van klachten.
Daarnaast verwerkt de KNB gegevens als houder van registraties. De KNB is houder van het Centraal Testamentenregister en het Centraal Levenstestamentenregister.
Onze dienstverlening
De KNB vraagt uw persoonsgegevens alleen op voor de volgende doelen:
- om te voldoen aan wettelijke taken en verplichtingen; of
- om een overeenkomst met u te kunnen uitvoeren;
- voor de doelen waar u specifiek toestemming voor heeft gegeven.
Uw gegevens worden niet zonder uw toestemming voor andere doelen verwerkt.
Uw persoonsgegevens bij het Centraal Testamentenregister (CTR)
Het CTR verwerkt uw persoonsgegevens voor het registreren van een notariële akte in het CTR.
Daarbij moet het CTR zich aan wettelijke regels houden. Deze hebben invloed op de verwerking van persoonsgegevens:
- De notaris is verplicht uw (persoons)gegevens te registreren in het CTR. Uw gegevens worden dus op een wettelijke grondslag verwerkt.
- Het CTR moet uw persoonsgegevens verplicht eeuwig bewaren.
- Het CTR is bevoegd om bepaalde (persoons)gegevens te controleren in de Basisregistraties Personen (BRP).
- Tijdens uw leven zijn uw persoonsgegevens geheim. Onbevoegden krijgen geen toegang tot de gegevens.
Inlichtingen CTR
Voor de overige verwerkingen van persoonsgegevens door het CTR geldt dat wij bepaalde persoonsgegevens verwerken die noodzakelijk zijn voor het afhandelen van inlichtingenverzoeken na overlijden. Ten behoeve van deze dienstverlening vragen wij met toestemming de benodigde persoonsgegevens op van degene die een inlichtingenverzoek doet.
Uw persoonsgegevens bij het Centraal Levenstestamentenregister (CLTR)
Het CLTR registreert persoonsgegevens en gegevens over notariële akten om te zorgen dat uw levenstestament of volmacht gevonden en uitgevoerd kan worden.
In het CLTR worden per akte geregistreerd:
- uw volledige naam (achternaam en voornamen), geboorteplaats en – datum;
- de gegevens die nodig zijn om de akte te kunnen vinden (datum, aktenummer en notaris) waarin u een levenstestament of algehele volmacht heeft opgenomen en/of verklaringen uit een eerder levenstestament of een eerdere volmacht heeft herroepen;
- om welk soort akte het gaat.
De inhoud van de akte en uw verklaringen daarin worden niet gepubliceerd in het CLTR.
Toestemming
Voor de registratie in het CLTR moet u toestemming geven. U ondertekent bij de notaris een toestemmingsverklaring voor de registratie. De notaris zorgt voor de registratie van de juiste gegevens en zorgt ervoor dat deze toestemmingsverklaring beschikbaar is voor de KNB.
U kunt de toestemming voor de vermelding van uw persoonsgegevens ook weer intrekken. Als u dat doet, kan uw akte niet meer via het CLTR worden gevonden.
Inlichtingen uit het CLTR
Voor de overige verwerkingen van persoonsgegevens door het CLTR geldt dat wij bepaalde persoonsgegevens verwerken die noodzakelijk zijn voor het afhandelen van inlichtingenverzoeken. Ten behoeve van deze dienstverlening vragen wij met toestemming de benodigde persoonsgegevens op van degene die een inlichtingenverzoek doet. Het CLTR maakt de gegevens alleen bekend aan notariskantoren, artsen of kantonrechters en als dat gewenst is voor de uitvoering van de verklaringen in de akte. Onbevoegden krijgen geen toegang tot de gegevens.
Centraal Digitaal Repertorium
De KNB is ook houder – per notaris - van het Centraal Digitaal Repertorium (CDR). Hierin schrijven notarissen de gegevens van alle notariële akten in, samen met een versleutelde kopie (afschrift) van de akte. Alleen notariskantoren kunnen hun eigen akten inzien, de KNB zelf niet. Ook de Belastingdienst kan de afschriften van de akten inzien.
Bron van verwerkte persoonsgegevens
Als de KNB persoonsgegevens van u verwerkt, die wij niet van uzelf hebben verkregen, dan zal dat altijd gebeuren in het kader van de uitvoering van uw opdracht aan een notaris. De bron van die gegevens zal dan het betreffende notariskantoor zijn. De notaris is verplicht uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen te controleren als hij die in een notariële akte opneemt.
Doorgeven van uw persoonsgegevens
Onze organisatie geeft uw persoonsgegevens alleen aan anderen (derde partijen) door als dat wettelijk verplicht is of als dat echt nodig is om de werkzaamheden uit te voeren.
Bewaren van uw persoonsgegevens
Uw persoonsgegevens worden door onze organisatie niet langer bewaard dan nodig voor het doel waarvoor zij zijn verzameld, voor het uitoefenen van wettelijke taken en het nakomen van wettelijke verplichtingen of het uitvoeren van overeenkomsten (denk aan verjaringstermijnen). Persoonsgegevens die betrekking hebben op registraties van akten worden eeuwig bewaard.
Uw rechten ten aanzien van door ons verwerkte persoonsgegevens
Wanneer uw persoonsgegevens door onze organisatie worden verwerkt kunt u op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de onderstaande rechten gebruik maken. Dit doet u door een (liefst schriftelijke) aanvraag via de contactgegevens uit deze privacyverklaring. Voor wij uw aanvraag inwilligen, zullen wij u eerst identificeren aan de hand van een geldig identiteitsbewijs.
Recht van inzage van de betrokkene
U kunt altijd opvragen welke persoonsgegevens onze organisatie verwerkt, voor welk doel dat is en hoe lang deze bewaard worden. Mogelijk is er een wettelijke grondslag waardoor we niet op uw verzoek in kunnen gaan, wij zullen dit beoordelen en u hierover informeren.
Recht op rectificatie
Wanneer u meent dat bepaalde gegevens niet correct zijn verwerkt, heeft u het recht rectificatie van deze gegevens te vragen. Als dit gaat om gegevens die eveneens zijn neergelegd in een notariële akte, is dat niet mogelijk en zal een nieuwe akte moeten worden opgesteld als aanvulling op de onjuiste akte.
Recht op gegevenswissing (recht op ‘vergetelheid’)
Wanneer u wilt dat uw persoonsgegevens worden verwijderd, kunt u hiervoor een verzoek indienen. Wanneer het gaat om persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de registratie van notariële akten, dan mag onze organisatie deze persoonsgegevens niet verwijderen.
Recht op beperking van de verwerking
Wanneer u de verwerking van persoonsgegevens door onze organisatie wil beperken (in afwachting van door u gevraagde rectificatie van uw persoonsgegevens, gemaakt bezwaar tegen verwerking of omdat u juist niet wil dat gegevens worden verwijderd ondanks dat de verwerking onrechtmatig is) kunt u hiervoor een verzoek indienen.
Recht op overdraagbaarheid van gegevens
Wanneer uw persoonsgegevens niet worden verwerkt voor de registratie van een notariële akte en u de persoonsgegevens wil overdragen naar een andere dienstverlener kunt u hiervoor een verzoek indienen.
Mogelijke beperkingen in het uitoefenen van uw rechten op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming
Onze organisatie stelt alles in het werk om te voldoen aan uw rechten op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het kan echter voorkomen dat deze rechten in conflict zijn met andere wettelijke bepalingen. Mocht onze organisatie om die reden niet aan één van de genoemde verzoeken kunnen voldoen, dan wordt u hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.
Klachten over de verwerking van uw persoonsgegevens door onze organisatie
Wanneer u klachten heeft over de verwerking van persoonsgegevens door onze organisatie dan horen wij dit graag via avg@knb.nl. U heeft ook het recht een klacht in te dienen bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Hiervoor kunt u terecht op de website www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
Cookies
Deze website plaatst cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een internetpagina op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om deze website beter te laten functioneren en om het websitebezoek te monitoren, zodat wij na kunnen gaan hoeveel mensen de website in een bepaalde periode hebben bezocht. De informatie wordt alleen op een geaggregeerd niveau gebruikt. Dat betekent dat deze niet is te herleiden tot een pc of individu.
We plaatsen de volgende cookies op deze website:
- _ga
Doel: Bezoekers van elkaar onderscheiden. (Universal Analytics)
Geldigheid: 24 maanden
- _ga_c222r2hjes
Doel: Bezoekers van elkaar onderscheiden. (Google Analytics 4)
Geldigheid: 24 maanden
Via de browserinstellingen op uw computer kunt u reeds geplaatste cookies verwijderen en het plaatsen van nieuwe cookies weigeren. De wijze waarop verschilt per browser.